Page 46 - all
P. 46

‫اصول طلایی تبلیغات مؤثر‬
     ‫در روابــــطعمومــــیشهــری‬

‫در عصــر ارتباطــات کــه شــهروندان هــر روز بــا انبوهــی از پیا ‌مهــا‪،‬‬
‫تصویرهـاوشـعارهااحاطـهشـد ‌هاند‪،‬تبلیغـاتدیگـر یـکاقـدامجانبـی‬
‫نیسـت؛بلکـهبخـشجدای ‌یناپذیـر از فرآینـداقناع(قانـع کـردن)‪ ،‬آگاه ‌یبخشـی‬
‫و روای ‌تســازی ســازما ‌نها و مدیریــت شــهری اســت‪ .‬روابــط عموم ‌یهــا امــروز‬
‫بیــش از هــر زمــان دیگــری بایــد توانایــی «تولیــد پیــام مؤثــر » و «تبلیغــات‬
‫هدفمنــد»راداشــتهباشــند؛تبلیغاتــی کــهبــرایشــهروندانقابــلفهــم‪،‬قابــل‬

                                                 ‫اعتمــادواثرگــذار باشــد‪.‬‬

                                 ‫تبلیغات قبل از خلاقیت‪ ،‬نیازمند شناخت است‬
                             ‫اولین و مهم‌ترین مرحله تبلیغات‪ ،‬شناخت است‪:‬‬
‫شناخت مسئله شناخت مخاطب شناخت پیام شناخت فضای رسان ‌های‬
‫تبلیــغ قبــل از آنکــه فریــاد بزنــد‪ ،‬بایــد بفهمــد‪ .‬اگــر ندانیــم شــهروند چــه‬
‫نیـازی دارد‪ ،‬چـه تجربـه‌ای از سـازمان دارد‪ ،‬از چـه چیـز ناراضـی اسـت و چـه‬
‫چیــزی برایــش جــذاب اســت‪ ،‬هــر چقــدر هــم تبلیــغ زیبــا باشــد‪ ،‬اثرگــذار‬

                                                           ‫نخواهـد بـود‪.‬‬
                                                               ‫پیشنهاد عملی‪:‬‬
                          ‫قبل از هر کمپین ‪ ۳‬پرسش کلیدی را جواب دهید‪:‬‬
‫‪ .۱‬م ‌یخواهــم مخاطــب بعــد از دیــدن ایــن تبلیــغ چــه چیــزی را بدانــد؟‬
                  ‫‪ .۲‬چه احساسی در او ایجاد شود؟ ‪ .۳‬چه اقدامی انجام دهد؟‬
‫اگـر بـرای ایـن سـه سـؤال پاسـخ دقیـق نداشـتید‪ ،‬یعنـی تبلیـغ شـما هنـوز‬
                                                    ‫آمـاده تولیـد نیسـت‪.‬‬
                                      ‫زبان پیچیده‪ ،‬دشمن تبلیغات شهری است‬
‫در روابــط عموم ‌یهــای شــهرداری‪ ،‬یــک خطــای رایــج اســتفاده از واژ‌ههــای‬
‫اداری و نامأنــوس اســت؛ عباراتــی مثــل «طــرح صیانــت از مبــادی ورودی»‪،‬‬
‫«بازپیرایــی منظــر شــهری» یــا «ســاماندهی معابــر شــهری»‪ .‬شــهروند بــا‬
                                             ‫ای ‌نهــا ارتبــاط نم ‌یگیــرد‪.‬‬
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51