Page 46 - all
P. 46
اصول طلایی تبلیغات مؤثر
در روابــــطعمومــــیشهــری
در عصــر ارتباطــات کــه شــهروندان هــر روز بــا انبوهــی از پیا مهــا،
تصویرهـاوشـعارهااحاطـهشـد هاند،تبلیغـاتدیگـر یـکاقـدامجانبـی
نیسـت؛بلکـهبخـشجدای یناپذیـر از فرآینـداقناع(قانـع کـردن) ،آگاه یبخشـی
و روای تســازی ســازما نها و مدیریــت شــهری اســت .روابــط عموم یهــا امــروز
بیــش از هــر زمــان دیگــری بایــد توانایــی «تولیــد پیــام مؤثــر » و «تبلیغــات
هدفمنــد»راداشــتهباشــند؛تبلیغاتــی کــهبــرایشــهروندانقابــلفهــم،قابــل
اعتمــادواثرگــذار باشــد.
تبلیغات قبل از خلاقیت ،نیازمند شناخت است
اولین و مهمترین مرحله تبلیغات ،شناخت است:
شناخت مسئله شناخت مخاطب شناخت پیام شناخت فضای رسان های
تبلیــغ قبــل از آنکــه فریــاد بزنــد ،بایــد بفهمــد .اگــر ندانیــم شــهروند چــه
نیـازی دارد ،چـه تجربـهای از سـازمان دارد ،از چـه چیـز ناراضـی اسـت و چـه
چیــزی برایــش جــذاب اســت ،هــر چقــدر هــم تبلیــغ زیبــا باشــد ،اثرگــذار
نخواهـد بـود.
پیشنهاد عملی:
قبل از هر کمپین ۳پرسش کلیدی را جواب دهید:
.۱م یخواهــم مخاطــب بعــد از دیــدن ایــن تبلیــغ چــه چیــزی را بدانــد؟
.۲چه احساسی در او ایجاد شود؟ .۳چه اقدامی انجام دهد؟
اگـر بـرای ایـن سـه سـؤال پاسـخ دقیـق نداشـتید ،یعنـی تبلیـغ شـما هنـوز
آمـاده تولیـد نیسـت.
زبان پیچیده ،دشمن تبلیغات شهری است
در روابــط عموم یهــای شــهرداری ،یــک خطــای رایــج اســتفاده از واژههــای
اداری و نامأنــوس اســت؛ عباراتــی مثــل «طــرح صیانــت از مبــادی ورودی»،
«بازپیرایــی منظــر شــهری» یــا «ســاماندهی معابــر شــهری» .شــهروند بــا
ای نهــا ارتبــاط نم یگیــرد.

