Page 61 - 20 - 21
P. 61
روابط عمومی در یک نگاه چیست؟
روابــط عمومــی شــغل نیســت ،شــوق اســت و بایــد مــدام
در ارتبــاط بــا بــرون و بیــرون ســازمان باشــد و از نظــرات
و مطالبــات و انگیزههــای افــکار عمومــی باخبــر شــود .متاســفانه از
چنیــن ویژگیهایــی در روابــط عموم یهــای مــا خبــری نیســت.
بــه نظــر شــما امــروزه بزر گتریــن چالــش روابــط عمومیهــا در ایــران
چیســت ؟
امــروزه روابــط عموم یهــا بــا چنــد چالــش جــدی روبــ هرو
هسـتند .نخسـتین و مهمتریـن آن ،سـرعت انتشـار اطلاعـات
در فضـای مجـازی اسـت .در دنیـای امـروز ،اخبـار چـه درسـت و چـه
نادرســت ،در چنــد دقیقــه منتشــر میشــود و م یتوانــد تبدیــل بــه
بحـران شـود .بنابرایـن روابـط عمومـی بایـد توانایـی واکنـش سـریع،
دقیــق و حسا بشــده داشــته باشــد.
چالــش دوم ،جلــب اعتمــاد عمومــی اســت .در فضایــی کــه اخبــار
جعلــی و تبلیغــات پنهــان رواج دارد ،مــردم بــه ســرعت ب یاعتمــاد
میشــوند .تنهــا راه مقابلــه بــا ایــن وضعیــت ،شــفافیت ،صداقــت و
پاســخگویی اســت.
ســومین موضــوع ،ضــرورت یکپارچگــی پیــام در کانا لهــای مختلــف
ارتباطــی اســت .امــروز ســازمانها از و بســایت تــا شــبکههای
اجتماعــی حضــور دارنــد و اگــر پیامهــا ناهماهنــگ باشــد ،اعتمــاد
مخاطبــان آســیب میبینــد.
چهــارم ،افزایــش قــدرت مخاطبــان اســت .هــر فــرد م یتوانــد
تولیدکننــده محتــوا باشــد و تأثیرگــذاری گســتردهای داشــته باشــد.
یـک مشـتری ناراضـی میتوانـد صدهـا و هـزاران نفـر را تحـت تأثیـر
قـرار دهـد .بنابرایـن گـوش دادن فعـال و تعامـل واقعـی بـا مخاطـب
اهمیـت ویـژه دارد .در نهایـت ،روابـط عمومـی نبایـد تنهـا بـه ابزارهـا
متکــی باشــد .ابــزار بــدون اســتراتژی ،راه بــه جایــی نم یبــرد .نــگاه
بلندمــدت و رویکــرد تحلیلــی اســت کــه میتوانــد ســازمان را از
بحرا نهــا عبــور دهــد.
چـرا هنـوز روابـط عمومـی در بسـیاری از سـازما نها بیشـتر یـک واحـد
اجرایـی دیـده م یشـود تـا اسـتراتژیک؟
ایـن موضـوع ریشـه در فرهنـگ مدیریتـی و نـگاه سـنتی مدیـران دارد.
شماره 20و | 21مرداد و شهریور ماه | 59 | 1404

