Page 64 - 20 - 21
P. 64

‫گپ‬            ‫‪62‬‬

                              ‫| ماهــــــــنامه داخـــــــــــــلی‬
                              ‫روابط عمومیهای شهرداری تهران‬
                              ‫شماره ‪ 20‬و ‪ | 21‬مرداد و شهریور | ‪1404‬‬

                              ‫خبرنــگار و روابــط عمومــی؛ رقیب‌انــد یــا‬
                                                           ‫مکمــل؟‬

                              ‫خبرنــگاران و روابــط عموم ‌یهــا‬
                              ‫اگــر نقــش خــود را درســت‬
                              ‫بشناســند‪ ،‬مکمــل یکدیگرنــد‪ .‬روابــط‬
                              ‫عمومــی نماینــده ســازمان اســت و‬
                              ‫در خدمــت تصویــر مثبــت و منافــع‬
                              ‫ســازمان عمــل م ‌یکنــد‪ .‬در مقابــل‪،‬‬
                              ‫خبرنـگار نماینـده افـکار عمومـی اسـت و‬
                              ‫حقیق ‌تجویـی و نقـد عملکـرد سـازما ‌نها‬
                              ‫را وظیفـه خـود م ‌یدانـد‪ .‬گاهـی بـه دلیـل‬
                              ‫فشــار ســازما ‌نها بــرای پنهــا ‌نکاری‬
                              ‫یــا رویکــرد تبلیغاتــی روابــط عمومــی‪،‬‬
                              ‫ب ‌یاعتمــادی ایجــاد م ‌یشــود و ایــن دو‬
                              ‫در جایـگاه رقیـب قـرار م ‌یگیرنـد‪ .‬امـا در‬
                              ‫حالـت ایـد‌هآل‪ ،‬روابـط عمومـی اطلاعـات‬
                              ‫درســت و شــفاف در اختیــار رســان ‌هها‬
                              ‫قــرار م ‌یدهــد و خبرنــگار نیــز آن را بــا‬
                              ‫نــگاه نقادانــه و ب ‌یطرفانــه بــه جامعــه‬
                              ‫منتقــل م ‌یکنــد‪ .‬همــکاری ایــن دو‪ ،‬بــه‬
                              ‫نفـع هـم سـازما ‌نها و هـم جامعـه اسـت‪.‬‬

      ‫روابط عمومی نماینده‬     ‫عملکـرد شـهرداری تهران در حـوزه روابط‬
  ‫سازمان است و در خدمت‬            ‫عمومـی را چگونـه ارزیابـی م ‌یکنید؟‬

      ‫تصویر مثبت و منافع‬      ‫شــهرداری تهــران در ســا ‌لهای‬
    ‫سازمان عمل می‌کند‪ .‬در‬     ‫اخیــر اقدامــات خوبــی انجــام‬
    ‫مقابل‪ ،‬خبرنگار نماینده‬    ‫داده اســت؛ از جملــه دیجیتال ‌یســازی‬
                              ‫فرآیندهــا و اجــرای کمپی ‌نهایــی ماننــد‬
       ‫افکار عمومی است و‬      ‫«درختــکاری» و «آســمان آبــی»‪ .‬ایــن‬
‫حقیقت‌جویی و نقد عملکرد‬       ‫حرک ‌تهـا ارزشـمندند‪ ،‬امـا کافـی نیسـتند‪.‬‬
                              ‫بـرای رسـیدن بـه جایـگاه واقعـی‪ ،‬روابـط‬
    ‫سازمان‌ها را وظیفه خود‬    ‫عمومـی شـهرداری بایـد بیـش از پیـش بـر‬
‫م ‌یداند‪ .‬گاهی به دلیل فشار‬   ‫شــفافیت‪ ،‬پاســخگویی و تــداوم برنام ‌ههــا‬
  ‫سازما ‌نها برای پنهان‌کاری‬  ‫تأکیــد کنــد‪ .‬مــردم زمانــی بــه یــک‬

    ‫یا رویکرد تبلیغاتی روابط‬
  ‫عمومی‪ ،‬ب ‌یاعتمادی ایجاد‬
 ‫می‌شود و این دو در جایگاه‬

        ‫رقیب قرار م ‌یگیرند‬
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69