Page 49 - alllllll
P. 49

‫فرهنگ‌سازی شهروندی‬
 ‫اولویتفعالی ‌تهایارتباطیساماندهیشهر‬

                                          ‫فرشید اسحاقی‬

‫یکــی از مهم‌تریــن مولف ‌ههــای فعالی ‌تهــای ارتباطــی‪ ،‬ارتقــاء‬
‫فرهنــگ شــهروندی بــا بهر ‌هگیــری از ابزارهــای مختلــف اســت‬
‫تـا بتوانـد در کاهـش مشـکلات زندگـی شهرنشـینی مؤثـر باشـد‪.‬‬
‫از ایــن رو‪ ،‬شــرکت ســاماندهی صنایــع و مشــاغل شــهر تهــران‬
‫در اجــرای وظایــف مهــم و تأثیرگــذار خــود در ســامان‌دهی‬
‫فضاهـای شـهری‪ ،‬نیازمنـد توسـعه فضاهـای ارتباطـی اسـت کـه‬

   ‫برنام ‌هریــزی جــدی بــرای اجــرا در ســال ‪ ۱۴۰۴‬کــرده اســت‪.‬‬
‫اقدامـات پی ‌شبین ‌یشـده در ایـن حـوزه شـامل سـاخت و انتشـار‬
‫کلی ‌پهــای آمــوزش شــهروندی‪ ،‬طراحــی و اجــرای پوی ‌شهــای‬
‫شــهروندی در ســاماندهی فضاهــای شــهری‪ ،‬مســتندنگاری‬
‫تلویزیونــی صنــوف و مشــاغل مزاحــم‪ ،‬و طراحــی و ســاخت‬

                          ‫کاراکترهــای آمــوزش شــهروندی اســت‪.‬‬
‫معتقدیــم فرهن ‌گســازی در ســاماندهی مشــاغل‪ ،‬امــری بســیار‬
‫مهـم و مؤثـر در بهبـود وضعیـت اشـتغال و اقتصـاد جامعـه اسـت‪.‬‬
‫فرهن ‌گســازی بــه معنــای ایجــاد و ترویــج باورهــا‪ ،‬ارز ‌شهــا و‬
‫رفتارهایــی اســت کــه منجــر بــه شــک ‌لگیری نگــرش مثبــت و‬
‫ســازنده در افــراد و جامعــه نســبت بــه مشــاغل و فعالی ‌تهــای‬

                                                 ‫اقتصــادی م ‌یشــود‪.‬‬
‫فرهن ‌گســازی مناســب م ‌یتوانــد باعــث افزایــش انگیــزه‬
‫و بهــر ‌هوری کارکنــان شــود‪ .‬وقتــی افــراد بــه شــغل خــود‬
‫افتخــار کننــد و احســاس تعلــق بــه آن داشــته باشــند‪ ،‬تــاش‬
‫بیشـتری بـرای انجـام وظایـف خـود خواهنـد داشـت‪ .‬همچنیـن‪،‬‬
‫فرهن ‌گســازی م ‌یتوانــد بــه توســعه کارآفرینــی در جامعــه‬
‫کمـک کنـد‪ .‬وقتـی افـراد بـا اید ‌ههـای نوآورانـه و خلاقانـه خـود‬
‫تشــویق شــوند و از حمای ‌تهــای لازم برخــوردار شــوند‪ ،‬انگیــزه‬
‫بیشــتری بــرای راه‌انــدازی کســ ‌بوکارهای جدیــد خواهنــد‬

                                                               ‫داشــت‪.‬‬
‫عــاوه بــر ایــن‪ ،‬فرهن ‌گســازی مناســب م ‌یتوانــد بــه جــذب‬
‫ســرمایه‌گذار ‌یهای داخلــی و خارجــی کمــک کنــد‪ .‬وقتــی‬
‫سـرمایه‌گذاران احسـاس کننـد کـه در یـک جامعـه فرهنـگ کار‬
‫و تــاش وجــود دارد و از نیــروی کار ماهــر و متخصــص برخــوردار‬
‫اســت‪ ،‬تمایــل بیشــتری بــرای ســرمایه‌گذاری در آن جامعــه‬

                                                     ‫خواهنــد داشــت‪.‬‬

‫شماره ‪ 14‬و ‪ | 15‬بهمن و اسفند | ‪47 | 1403‬‬
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54