Page 43 - 13
P. 43
خــود و آنهــا برقــرار م یســازد .حســن تفاهــم بیــن اجتمــاع و دســتگاه،
ســیمای حقیقــی دســتگاه بــا تمــام خصوصیــات و ویژگ یهایــش را بــه
جامعــه نشــان م یدهــد.
بـرای برقـراری حسـن تفاهـم بیـن موسسـه و مـردم جامعـه ،بایـد توجـه
شـود کـه انعـکاس آشـنایی بـا افـکار عمومـی بایـد بـه صـورت دقیـق و
بـا ظرافـت انجـام شـود .ایـن شناسـایی دسـتگاه نمایـان م یسـازد کـه
چگونگـی انعـکاس ایـن شناسـایی در مـردم جامعـه چگونـه اسـت .در ایـن
راسـتا ،رئیـس مجمـع مشـاوران روابـط عمومـی آمریـکا در تعریـف روابـط
عمومــی گفتــه اســت کــه روابــط عمومــی وســیل های بــرای شناســاندن
دسـتگاه بـه جامعـه و دریافـت نظـرات مـردم نسـبت بـه آن اسـت.
در صورتـی کـه نارضایتـی عمومـی وجـود داشـته باشـد ،باید به شناسـایی
علـت و عامـل اصلـی آن پرداختـه و سـعی در رفـع آن کـرد .بـه عنـوان
مثـال ،اگـر روابـط عمومـی بـه ایجـاد حسـن تفاهـم و قبـول دسـتگاه
شـهرداری از طریـق انتشـار بودجـه و اعـام برنام ههـای عامـه بپـردازد،
بایــد بررســی کنــد کــه نارضایــی مــردم در مــورد اجــرای برنام ههــای
حـوزه مدیریـت چیسـت و نظـر آنهـا چیسـت؟
ب :هدفهای روابط عمومی
.1ایجاد حسن تفاهم
یکـی از اهـداف مهـم روابـط عمومـی ،ایجـاد حسـن تفاهـم بیـن موسسـه
و مـردم اسـت .ایـن هـدف در مرحلـه بعـدی اقـدام و سـپس نتیجـه را بـه
اطـاع عمـوم م یرسـاند تـا بدینوسـیله رضایـت مـردم جلـب شـود .امـا
اگـر نارضایتـی مـردم بـر اسـاس دلایـل غیـر منطقـی باشـد ،بایـد اهمیت
و اولویـت برنام ههـا را بـرای مـردم تشـریح کـرد.
.2آشنا ساختن مردم با موسسه و نحوه فعالیت آن
آشــنا کــردن مــردم بــا فعالی تهــای موسســه و نحــوه کار آن م یتوانــد
افـکار عمومـی را در مسـیر صحیـح هدایـت کنـد .در جوامـع پیشـرفته که
تعـداد سـازما نهای دولتـی و خصوصـی بسـیار زیـاد اسـت ،مـردم تنهـا
بـا نـام سـازما نها آشـنا هسـتند .بنابرایـن ،ایجـاد اعتمـاد و حسـن تفاهـم
بیـن مـردم و دسـتگاه از اهمیـت بالایـی برخـوردار اسـت.
بــه طــور کلــی ،روابــط عمومــی نقــش بســیار مهمــی در ارتبــاط بیــن
شـهردار یها و شـهروندان ایفـا م یکنـد و م یتوانـد بـه بهبـود وضعیـت
شـهری و رضایـت عمومـی کمـک کنـد.
شماره | 13دی ماه | 41 | 1403