Page 35 - 13
P. 35

‫با وجود اهمیت‬        ‫فنــاوری اطلاعــات و ارتباطــات شــهرداری تهــران‬
 ‫بالای نقش ‌ههای‬      ‫فعالیــت م ‌یکنــد‪ .‬ایــن مــوزه بــا هــدف حفــظ و‬
‫قدیمی‪ ،‬نگهداری‬        ‫نگهــداری اســناد تاریخــی تهــران‪ ،‬شــامل بیــش از‬
                      ‫‪ ۳,۰۰۰‬نقشـه قدیمـی‪ ،‬مسـتندات تاریخـی و کتـب‬
        ‫از آ ‌نها با‬  ‫مرتبـط بـا نقشـ ‌هبرداری و نقشـ ‌هخوانی اسـت‪ .‬یکـی‬
    ‫چال ‌شهایی‬        ‫از نقشــ ‌ههای ارزشــمند ایــن مجموعــه‪ ،‬نقشــ ‌های‬
    ‫همراه است‪.‬‬        ‫اســت کــه در ســال ‪ ۱۲۸۵‬هجــری شمســی بــه‬
  ‫این نقش ‌هها به‬     ‫دسـتور ناصرالدیـن شـاه توسـط میـرزا عبدالغفارخان‬
    ‫دلیل قدمت‪،‬‬        ‫نج ‌مالملــک و دانشــجویانش در مدرســه دارالفنــون‬
  ‫شرایط محیطی‬         ‫ترســیم شــده و ب ‌هعنــوان اولیــن آمارگیــری‬
     ‫نامناسب‪ ،‬و‬       ‫هم ‌هجانبــه در تهــران محســوب م ‌یشــود‪ .‬مــوزه‬
‫استفاده نادرست‬        ‫نقشـه تهـران عـاوه بـر نگهـداری و نمایش نقشـ ‌هها‪،‬‬
    ‫ممکن است‬          ‫ب ‌هعنــوان مرکــزی علمی‪-‬پژوهشــی بــا دانشــگا‌هها‬
   ‫آسیب ببینند‬        ‫و نهادهــای فرهنگــی داخلــی و خارجــی در ارتبــاط‬
  ‫یا از بین بروند‪.‬‬    ‫اســت و بســتری تخصصــی بــرای علاق ‌همنــدان بــه‬
  ‫بنابراین‪ ،‬ایجاد‬     ‫تهرا ‌نشناســی و نقشــ ‌هخوانی فراهــم م ‌یکنــد‪ .‬ایــن‬
                      ‫مـوزه همچنیـن در راسـتای فرهن ‌گسـازی و ارتقـای‬
      ‫آرشیوهای‬        ‫آگاهــی عمومــی نســبت بــه اهمیــت نقشــ ‌هها و‬
      ‫دیجیتال و‬
      ‫استفاده از‬                    ‫اســناد تاریخــی فعالیــت م ‌یکنــد‪.‬‬
     ‫فناوری‌های‬
‫مدرن برای حفظ و‬
‫مرمت این اسناد‬
    ‫ضروری است‬

‫شماره ‪ | 13‬دی ماه | ‪33 | 1403‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40