Page 66 - 13
P. 66

‫دل نــواز کــه در هــای چوبــی و پنجر‌ههــای ارســی دارش دل از هــر‬
                              ‫بی‌قــراری را م ‌یربایــد را م ‌یبینــم‪.‬‬

‫پاییـن می‌آیـم و بـه طبقـه زیرزمیـن مـی‌روم جایـی کـه روزگاری آب‬
‫انبـار و شـربت خانـه و سـایر دسترسـی‌های عمومـی در آن تعبیـه شـده‬

                                                            ‫اسـت‪.‬‬
‫از ویژگ ‌یهـای خـاص ایـن عمـارت آن اسـت کـه سـتون‌ها‪ ،‬ایوا ‌نهـا و‬
‫بافتـار معمـاری آن نمونـه بـارزی از هنـر و معمـاری و سـبک خان ‌ههـای‬
‫دوران قاجــار اســت و بــه خاطــر همیــن ویژگ ‌یهــا و ســبک هنــری در‬
‫زمانـی کـه اسـتاد زیـن العابدیـن موتمـن نـوه موتمـن الاطبـا در ایـن‬
‫خانـه زندگـی مـی کـرد بـا رضایـت و خواسـت خـود اجـازه ثبـت ایـن‬
‫خانـه را داد و سـرانجام بـه شـماره ‪ ۳۱۰۴‬در فهرسـت آثـار ملـی ایـران‬

                                                  ‫بـه ثبـت رسـید‪.‬‬
‫ایــن خانــه در ســال ‪ ۱۲۶۲‬خورشــیدی بــا مســاحت ‪ ۸۰۰‬متــر مربــع‬

                                              ‫ســاخته شــده اســت‪.‬‬
‫موتمــن الاطبــاء میــرزا زیــن العابدیــن خــان َدنبلــی َضراّبــی کاشــانی‬
‫ملقـب بـه موتمـن الطبـا‪ ،‬پزشـک حضـور ناصرالدیـن شـاه قاجـار بـود‪.‬‬
‫او جــز اولیــن فــارغ التحصیــان مدرســه دارالفنــون و شــاگرد دکتــر‬
‫تلـوزان فرانسـوی؛حکیم و پزشـک نامـدار ایـران در دوران محمدشـاه و‬
‫ناصرالدیـن شـاه قاجـار بـه حسـاب مـی آیـد‪ .‬همچنیـن‪ ،‬موتمـن الاطبـا‬
‫از بزرگتریـن جراحـان زمانـه خـود بـوده اسـت‪ .‬چنانکـه از تخصـص و‬
‫مهـارت بـالای او در بیـرون آوردن سـنگ مثانـه در کتـب و مقالـه هـای‬
‫متعــددی اشــاره شــده اســت کــه میــرزا موتمــن را یکــی از “مکاتــب‬
‫اربعـه یـا چهارگانـه طـب” خوانـده انـد‪ .‬البتـه کـه بایـد از آشـنایی کامـل‬
‫او بـا شـعر و ادبیـات و مخصوصـاً شـاهنامه فردوسـی بایـد گفـت‪ .‬میـرزا‬

         ‫زیـن العابدیـن خـان در سـال ‪ ۱۲۸۷‬خورشـیدی درگذشـت‪.‬‬
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71