Page 146 - alllllll
P. 146

‫ایستگاه آخر‬             ‫‪144‬‬

‫| ماهــــــــنامه داخـــــــــــــلی‬
‫روابط عمومیهای شهرداری تهران‬
‫شماره ‪ 14‬و ‪ | 15‬بهمن و اسفند ماه‬

                                                         ‫داستان تهران‬

     ‫آواز کوچهباغییابیاتتهران‬

‫در روزگاران نـه چنـدان دور‪ ،‬حدود هفتاد هشـتاد سـال پیش‪ ،‬شـاید کمی‬
‫بیشـتر یا کمتر‪ ،‬در کوچـه پس کوچه تنـگ و باریک با ‌غهای مشـجر تهران‬
‫بـه خصوص در جنوب شـهر‪ ،‬جوانان عاش ‌قپیشـه پایتخ ‌تنشـین کـه در راه‬
‫وصـال معشـوق نـاکام مانده بودنـد‪ ،‬شـ ‌بها بـه راه م ‌یافتادند‪ ،‬تکیـه داده‬
‫بـه دیـوار گریـه م ‌یکردنـد و بـا صـدای بلنـد آواز محـزون م ‌یخواندند‪ .‬به‬
‫سـبب سـکوت حاکـم بر شـب صـدای آوازشـان تا چنـد کوچـه آن طرفتر‬
‫هـم میرفت و گاهی مردم از شـنیدن آوازهای غمگینشـان گریـه م ‌یکردند‪.‬‬
‫ایـن نـوع تران ‌هها بـدون بهر ‌هگیری از ابـزار موسـیقی از جفـا و بیوفایی یار‬
‫و ناسـازگاری روزگار سـخن م ‌یگفـت کـه بـه مـرور زمـان به لاتی‪ ،‬لشـی‪،‬‬
‫باباشـملی‪ ،‬کوچ ‌هباغـی و بالاخـره غزل مشـهور شـد‪ .‬البته تهرانیـان قدیم‬
‫ایـن آوازهـا را بیشـتر کوچ ‌هباغی م ‌ینامیدنـد‪ .‬مرحوم مرتضـی احمدی در‬
‫مـورد آواز کوچ ‌هباغی در کتاب « مـن و زندگی» م ‌ینویسـد‪«:‬آوازکوچ ‌هباغی‬
‫بازگـو کننـد ‌ه محرومی ‌تهـا‪ ،‬غ ‌مهـا‪ ،‬رن ‌جهـا و افـزون بـر آن دلدادگ ‌یهـای‬
‫مـردم جنـوب شـهر تهـران بـود و هنـوز جایـگاه واقعـی خـود را بـا تمام‬
‫ب ‌یمهر ‌یهـا و ب ‌یاعتنای ‌یهـا نـزد همان مردم از دسـت نـداده و نخواهد داد‪.‬‬
‫ایـن آواز بـه دلیـل نفوذ معنویـاش با فریـاد و طغیـان مردم اهـل دل پیوند‬

                                                            ‫داشـته است‪».‬‬
‫ایـن آواز در دهـ ‌ه دوم سـلطنت رضاشـاه مـورد توجه شـخصی ‌تهای هنری‬
‫و ادبـی قـرار گرفت‪ .‬سـید اشـرفالدین حسـینی بیـش از هر کسـی تلاش‬
‫کـرد تا اسـم کوچ ‌هباغـی را تغییـر دهد تـا اینکه سـرانجام پـس از مرگش‬
‫در نشسـتی با حضـور ذکاءالملـک فروغی‪ ،‬مرتضـی نی داوود‪ ،‬ملکالشـعراء‬
‫بهـار‪ ،‬موسـی خان معروفـی‪ ،‬ابوالحسـن خان صبـا‪ ،‬مرتضی خـان محجوبی‬
‫و ادیـب خوانسـاری این سـبک را «بیـات تهـران» نامگـذاری کردند و پس‬
‫از سـا ‌لها هویـت یافـت‪ .‬بـرای اولیـن بـار بیـات تهـران بـا صـدای جواد‬
‫بدیعـزاده همـراه بـا حسـینعلی خـان وزیر ‌یتبـار اجرا شـد‪ .‬بیـات تهران‬
‫همانطـور کـه از نامـش هویداسـت آهنگ خـاص تهران ‌یهـا بـود و در هیچ‬
‫منطقـ ‌های از ایران کسـی به این سـبک و سـیاق ترانـه نم ‌یخوانـد‪ .‬از دیگر‬
‫ویژگ ‌یهایـی منحصـر بـه فـرد ایـن آواز‪ ،‬خودمانـی بـودن آن و اینکه روی‬
‫کاغـذ نوشـته نم ‌یشـد‪ ،‬بـود کـه در برخـی از فیلم فارسـ ‌یها بـه خوبی به‬
‫نمایـش درآمـده اسـت‪ .‬در مـورد پیدایش زمـان دقیق ایـن نـوع آوازها در‬
‫تهـران اطلاعات چندانی در دسـت نیسـت اما ایـن شـیوه آوازخوانی بدون‬
‫آنکـه کسـی از پیشـین ‌هاش به درسـتی اطلاع یابد بـرای همیشـه در تاریخ‬
‫تهـران ثبـت شـد‪ .‬این نـوع آوازخوانی کـه زاییـد ‌ه فرهنگ مـردم و محیط‬
‫اجتماعـی تهـران بود متأسـفانه عمر بسـیار کوتاهی داشـت و امـروزه هیچ‬

                                           ‫اثـری از آن باقی نمانده اسـت‪.‬‬
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150